headernieuwsbriefMoem

Mei 2008

Voor hen die zitten te wachten op nieuws: Strip je Vrij komt NIETop televisie bij Spuiten en Slikken! De redactie wilde zulke rare dingen doen dat we hebben afgezegd. We wachten op een programma wat deze heerlijke workshop wèl recht aan doet! Wij hebben de tijd! ;-) klik HIER om meer te lezen over deze bijzondere workshop!

10x Meer Plezier1 en 2 en 3gaan in september weer van start. Dit wordt de première van 10x Meer Plezier 3! Geef je voor de zomer op om mee te kunnen doen met ons in september.

klik hier om alles te lezen over Moems web-cirkels en wat andere vrouwen ervan vonden!

Coaching van Vrouw tot Vrouw. Even een duwtje nodig van een ervaringsdeskundige? Wil je graag tevoorschijn komen maar weet je niet hoe? Of misschien heb je vragen over seks of over je relatie. Mail me dan snel om een afspraak te maken. Binnen een een uur ben je al een hele hoop wijzer!

Klik hier als je meer wilt weten over Moem Coaching.

Als je mee wilt doen met Moem Matinee, de maandelijkse vrouwencirkel van Moem geef je dan snel op dan kun je misschien dit jaar nog instromen! Klik hier voor meer informatie over deze unieke vrouwencirkel!

In de workshop "Vrijen met jezelf" van november heb ik nog een paar plaatsjes. Wil jij ook meedoen? Wees er snel bij. Het gaat hard!
klik hier als je meer wilt weten over deze bijzondere vrouwencirkel en workshop ineen.

Wil je de Moem nieuwsbrief niet meer ontvangen of liever ontvangen op een ander adres? Klik hier

Voorlichting

Het laatste weekend van april heb ik met heel veel plezier de workshop  ‘Vrijen met Jezelf’ gegeven, samen met Cora Emens. Geweldig om een heel weekend door te brengen met een groep glorieuze vrouwen. Mooi en ook erg verrassend is het steeds weer wat er nog te leren valt van elkaar.

Eén van de deelnemende vrouwen merkte op dat ze dit allemaal eigenlijk van haar moeder had willen leren. Het logisch antwoord hierop is natuurlijk dat sommigen van ons nu zélf moeder zijn, en dat het aan ons is om dit patroon te doorbreken. Leuk natuurlijk als ik over vijftien jaar nog steeds deze workshop mag geven, maar nòg leuker zou het zijn als deze workshop helemaal niet meer nodig zou zijn. Dat de generatie na ons alles al weet over hun lichaam en hun seksualiteit en weet hoe zij dat aan hun partners en kinderen kunnen doorgeven. Voorlichting op zijn allerbest dus.

Daarmee bedoel ik dat je je kinderen niet alleen vertelt hoe de kindjes gemaakt worden en hoe je kunt voorkomen dat ze gemaakt worden en hoe je allerlei enge ziektes kunt vermijden. Maar ook waar de lekkere plekjes zitten en ze vooral te leren erover te praten, zodat ze zich comfortabel genoeg voelen om dat later ook met een vrijpartner te doen. Je dochter en zoon meegeven dat ze “nee” kunnen zeggen, maar dat ze ook “ja” mogen zeggen en een kwartiertje later “toch maar niet!”. Of “iets meer naar rechts en ietsje zachter, ja zo ja”.

In deze tijd waar seks zo volop om ons heen aanwezig is nemen we misschien aan dat de informatie die nodig is om seks te hebben met jezelf of met iemand anders ook wel vanzelf binnenkomt. Maar niets is minder waar. Alles lijkt zo vanzelfsprekend dat niemand meer iets durft te vragen. Het is net alsof je alles al moet weten. En we wéten er dan ook wel wat van, en we zien om ons heen wat je allemaal voor standjes kunt doen enzo, maar we leren niet erover te praten.

Ik weet hoe moeilijk dat is. Maar ik weet ook dat dat vooral is omdat wijzelf nog problemen hebben om goed te communiceren over seks. Hoeveel erotische fantasiën heb jij bijvoorbeeld al verteld aan jouw partner? En hoe vaak praat jij tijdens en na de seks en wijs je je lekkere plekjes aan en vertel je wat jij fijn vindt om te doen met die plekjes? En hoe hard en zacht? Voel je de vrijheid om desnoods halverwege de vrijpartij te stoppen als het niet meer lekker voelt?

Niet alleen wij vrouwen en moeders vinden praten over seks niet makkelijk, maar ook mannen en vaders! Een paar jaar geleden zat ik in een workshop voor een groep met mannen die vragen aan mij mochten stellen over vrouwzijn en over hoe vrouwen naar mannen kijken en mannelijke seksualiteit. Ik was een beetje nerveus of ik hun moeilijke vragen wel zou kunnen beantwoorden. Maar het was eigenlijk alleen maar ontroerend. Ze stelden vragen waarvan ik eigenlijk hoop dat mijn zoon van bijna veertien ze zou kunnen beantwoorden!

Als je zelf niet gewend bent om te praten over en tijdens seks dan is het natuurlijk helemaal moeilijk om er met je kinderen over te praten en hen te leren dat te doen. Maar ik denk dat het net zo normaal is als kinderen te leren “dank je wel” te zeggen als ze een stukje worst krijgen bij de slager! ;-) Zou het niet heerlijk zijn als onze kinderen kunnen genieten van hun lusten en verlangens en er zonder gene over kunnen praten met mensen die van hen houden? Net zoals papa en mama dat doen! ;-)

liefs,

Moem-Tip van de maand!

Mmmmmmmm!

Er zijn weer hollandse aardbeien! En nog meer lekker fruit! Maak alles schoon en in hapjes en blindoek je partner. Zet een lekker muziekje op, heel zachtjes op de achtergrond, en ga hem voorzichtig en langzaam de hapjes voeren. Laat hem eerst ruiken en plaag zijn lippen met het fruit tot hij gulzig wordt en zijn mond opent voor dit smakelijke hapje. Neem je tijd! Straks mag jij of een andere keer natuurlijk als jullie na deze hapjes zin hebben in wat anders.

Voor de vaders die dit lezen: verwen moeder als de kinderen naar bed zijn met zo’n heerlijk toetje! Niet alleen leuk op moederdag! ;-)

Klik hier als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven in je mail-programma.
Wil je de Moem nieuwsbrief niet meer ontvangen of liever ontvangen op een ander adres? Klik hier